Här kan du diskutera Telias iPhone4 kampanj utan att censureras.
"Ett tips till er som inte fått tag i kollinummer, testa detta:
Gå in på postens sida för paketsökning, http://www.posten.se/tracktrace/TrackConsignments_do.jsp
Längst ner, spåra med kundnummer, fyll i Kundnummer: 1083189009
Ange ert ordernummer som referens, ex: 7001001689XX
"
"Numret till Varusupport är 031-3414848."
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Tänkte bara posta lite ur konsumentköplagen
SvaraRadera"Rätt att häva köpet
13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för honom.
Har köparen förelagt säljaren en bestämd tilläggstid för varans avlämnande och är den inte oskäligt kort, får köparen även häva köpet om varan inte avlämnas inom tilläggstiden. Medan tilläggstiden löper får köparen häva köpet endast om säljaren meddelar att han inte kommer att fullgöra köpet inom denna tid.
Har köparen utan att förelägga säljaren någon tilläggstid krävt fullgörelse av köpet, får köparen häva köpet om varan inte avlämnas inom en skälig tid efter det att kravet framställdes.
Avser köpet en vara som skall tillverkas eller skaffas särskilt för köparen efter dennes anvisningar eller önskemål och kan säljaren inte utan väsentlig förlust tillgodogöra sig varan på annat sätt, får köparen häva köpet endast om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet och säljaren insåg eller borde ha insett detta."
För mig så gäller att Telias kundtjänst slarvade bort min beställning, beställde via telefon talade in avtal den 1/8 och lovades en telefon inom 2 veckor. Min son beställde samtidigt som mig och fick mycket riktigt sin telefon inom den utlovade tidsperioden. Då inte min telefon dök upp så ringde jag till kundtjänst upprepade gånger utan att lyckas få klarhet i vad som hänt. Inte förens 4-5 samtalet fick jag pratade med en handläggare som konstaterade att min beställning var gjord, men mot fel telefonnummer. Ok, ingen skada skedd tänkte jag för det är väl bara att min beställning prioriteras. Men... det gick inte utan det bästa som kunde erbjudas var köplats från den 4/8. Nu har är vi snart inne på fyra veckor, vilket egentligen inte skulle spela någon roll. Men det som stör och irriterar är att Telia konstant ger felaktig information och inte återkommer som utlovat. Man ska inte som kund måsta jaga information för att vara säker på att allt står rätt till med gjord beställning.
SvaraRaderaBra initiativ!! Lär er Telia av kritiken! Censur skapar bara mindre trovärdighet!
SvaraRaderaVerkar som om telefonerna från sista apple leveransen tog slut runt ordernummer: 700100176080.
SvaraRaderaVerkar lite konstigt att telia inte kan gå ut med när nästa sändning kommer eller hur många dom får.
Kommer förmodligen byta leverantör, hyffsat less på att bhandlad som en idiot.
@Bengt
SvaraRaderaJag har ett lägre ordernr och "väntar på leverans"... Noll logik.
@Bengt, samma här, jag har 7001001693xx och 7001001693xx
SvaraRaderaMen det beror ju på om ni har 16Gb eller 32Gb...
SvaraRaderajag väntar på en 32'a och har (lustigt nog också)7001001693xx
@ Thomas
SvaraRadera16Gb
Telia valde att censurera när jag berättade att jag blivit kompenserad på deras blogg.
SvaraRaderaSå i vilket fall... efter att de strulat bort min beställning blev jag kompenserad med 1000:- Verkar som om dom är rädda för att folk ska börja begära kompensation.
@Thomas
SvaraRaderaFick du 1000:- i samtalspott då?
Är det någon som har nummret till varusupport? Det verkar som det inte finns kvar på teliabloggen längre!
SvaraRadera@Nb
SvaraRaderaNej, dom drog 1000:- av kostnaden för att lösa mitt tidigare abbonemang.
Beställde en 32 GB i butik på lanseringsdagen runt 10.45. Tyvärr blev det fel vid orderläggningen (16 GB istället för 32 GB) och när det väl rättat till sig fick jag ordernummer 70010017022x (order lades 2010-08-09).
SvaraRaderaRingde till KT i fredags med anledning av att det gått tre veckor sedan jag beställde och fick då besked att telefonen skulle komma nästa vecka, dvs. inom 4 veckor från beställning.
”Kan du lova det?”
”Jag kan garantera det”
Happy days! Statusen är förstås oförändrad men jag litar på att den kommer i veckan :-)
@ Mr. Gullible
SvaraRaderaDet måste ju om det stämmer innebära att det finns telefoner på lager.. eller är att en sändning är på gång. Förstår inte att varför det ska vara så svårt att kommunicera den informationen vidare till oss kunder.
Numret till VS är 031-3414848. Dock svarade de inte längre utan en telefonsvarare gick igång och meddelade att de inte tar emot samtal förrän 30 aug.
SvaraRadera@Thomas
Ok, jag blev också lovad kompensation. Men jag villevänta med att diskutera det tills telefonen levererades.
Tack för den här bloggen, det är precis vad som behövs när telia börjat censurera!
SvaraRaderaJag tillhör den allvarligt missnöjda skaran som siktar på att byta leverantör om inte leverans sker innan ons 25/8 (se tidigare inlägg på telias iphoneblogg). Anledningen är Telias totala inkompetens vad gäller information om problemet (att hantera en stor ordermängd) samt deras nonchalanta attityd till kundvård och information.
Tillsammans med avtalet som skickades hem till mig 14/8 stod det ang. mobiltelefonen att "Leveranstiden är ca. 5 arbetsdagar". Jag undrar om detta (som jag har på papper) räcker för att bestrida avtalet om bindningstid.
Min order registrerades 16/8, så enl. beräknad leveranstid borde telefonen nått mig 25/8...
(Sen kan man även diskutera den muntliga överenskommelsen som gjordes i butik om att avtalet skulle skickas 2/8 inte infriades i tid...)
Hur funkar detta?
Ordernr: 1739xx, "Väntar på leverans" trots att KT sa 20/8 att dom håller på med att packa min order under helgen....
/Ante Ume
Jag beställde i butik den 3, fick ordernummer 700100174** den 16 Aug. Igår (!!) svarade kundtjänst på ett mail jag skrev den 13 augusti, jag skall ha min telefon inom en vecka var svaret.
SvaraRaderaStatus är dock fortfarande väntar på leverans..
Vågar man lita på kundtjänst svar? ;-)
@ Anonym
SvaraRaderaTror inte man kan bestrida bindningstiden, däremot så tror jag att du borde kunna få kompensation eller ha rätt att häva köpet.
Skulle vara intressant att veta om fler än Thomas oc Gullible blivit lovade kompensation och hur mycket.
@hanna
SvaraRaderaJag har 700100177*** (16Gb), till mig har dom bara sagt att det inte går att säga när telefonen kommer.
Den som är kampanjansvarig borde kanske fundera på en annan karriär, för det här är så dåligt sköt så det liknar ingenting.
Jag väntar på min 32GB som jag lade via telia.se på lanserinsgdagen runt 15-tiden. Har ett ordernummer som är relativt lågt, satt i relation till andra citerade nummer här: 7001001659xx. Telefonen väntar fortfarande på leverans. Uselt, minst sagt...
SvaraRaderaFinns det någon juridiskt kunnig som kan förklara vad man har för rättigheter? Skulle vara intressant att veta när man kan häva köpet då(Telia) inte uppfyller sina lovade leveranstider.
SvaraRaderaLäste på telias egen blogg om en kille som i butik blev nekad att häva sin beställning. Butikens motivering var att dom inte kunde! Men kan det verkligen stämma? han skulle enligt butiken måsta ta kontakt med telias kundtjänst. I mina öron låter det osannolikt. Man måste väl kunna häva avtalet på samma ställe som man tecknat det?
700100176080 verkar vara sista telefonen som gick iväg, om det är så är det helt enkelt förjävligt!!
SvaraRaderaDen gick alltså den 19/8. KUndtjänst sa "telefoner packas under hela dygnet samt helgen" detta var i fredags.
Grrrr......
Kopierar in ett inlägg som nu tagits bort från teliaiphoneblog
SvaraRadera---
Ett tips till er som inte fått tag i kollinummer, testa detta:
Gå in på postens sida för paketsökning, http://www.posten.se/tracktrace/TrackConsignments_do.jsp
Längst ner, spåra med kundnummer, fyll i Kundnummer: 1083189009
Ange ert ordernummer som referens, ex: 7001001689XX
Den tackar vi för även om man nu inte hade någon info där, vem vet vilket könummer man har egentligen.
SvaraRaderaKanon info :)
SvaraRadera700100177xxx Levererad igår.. 16GB, beställd den 4/8.
SvaraRaderaTack som fan för den infon! Kunde nu se att min lilla raring var sorterad i Jönköping idag. Eftersom jag bor i Borås så är det ju inte så långt kvar (8 mil) gott då kanske man har den i morgon! Har inte hört något från Telia sen 7/8... De är så oförsvarbart sega.
SvaraRaderaÅterigen tack!
Beställde min 32 GB natten till den 30/7 och signerade digitalt.
Samma här...
SvaraRaderaTack för hjälpen! Min 32:a lär också var på gång.
Hur svårt kan det var för Telia att också ge den här informationen???
Ofattbart att inte Telia kan få ut den här informationen!
SvaraRaderaDum fråga kanske men var hittar jag mitt kundnummer? Gick in på mina sidor för jag tycker att det borde stå där men jag hittade ingenting. Någon som kan förklara hur man får fram det?
SvaraRaderaJag tolkade det som att kundnumret är Telias och samma för alla.
SvaraRaderaOtroligt att kunderna själva ska lista ut ett finurligt sätt att spåra paketen och att Telia dessutom tar bort informationen på sin blogg. De vill verkligen inte att någon ska veta något om sin order. Vilken ruskig soppa detta är. Jag har beställt mängder med grejor på nätet under årens lopp, men aldrig någonsin varit med om en sådan brist på information kopplat med en sån total brist på logik. Rena rama lotteriet. Kunder som beställt samtidigt och på samma sätt kan få telefonen vid helt skiljda tillfällen. Verkar som om det är mycket viktigare att inte avslöja ngt för konkurrenterna än att måna om sina kunder. Det gäller heller inte vilka kunder som helst utan de som är mest prisokänsliga och som säkert köper telefoner mycket oftare än genomsnittet. Bra att irritera dem. Tyvärr har jag några Teliaaktier men de ska jag sälja direkt. Vore bättre att investera i gammal östeuropeisk industri än att satsa på denna koloss som verkar vara kvar i den tiden då de mer eller mindre var en myndighet och ägde alla telefoner i landet.
"Dum fråga kanske men var hittar jag mitt kundnummer?"
SvaraRaderaKundnumret är telias, du behöver bara ditt ordernumer :)
Är Telias kundnummer detsamma även när de skickar företagspaket? Nån som vet?
SvaraRaderaFick precis ett besked om att de just nu behandlar kontrakt som "inkommit" den 4:e augusti, påskrivna och klara att orderlägga. Just nu 32:or som skall levereras tydligen.
SvaraRaderaDetta enl. kundtjänstmedarbetare som fick informationen från leveransavd.
Har precis varit och hämta min 32:a! Tack för den ovärderliga hjälpen!
SvaraRaderaPå Telias sida står det fortfarande, "Vänta på Leverans", inte mycken hjälp man fick där precis!
Har hämtat ut min 16 gb idag. Fick aldrig ngt ordernr, men kollinr, efter att jag mailat info@teliaiphoneblog.se så de vidarebefordrade meddelandet till en trevlig tjej på telia. lite mailande fram o tillbaka så hade jag hux flux mitt kollinr! Så via posten.se fick jag fram mitt ordernr!
SvaraRaderaFick dock åka 12 mil tur/retur för att ordna ett simkort. De hade lagt porteringen från tele2 den 2/9 från början, men igår fick jag ett brev att porteringen ska ske imorn den 26/8, men enlit telia-tjejen jag mailade med så skulle sim-kortet inte skickas förrän på fredag!!! Självklart ifrågasatte jag den tankevurpan från telia, och fick vips 300 kr i samtalspott som kompensation!
jag har varit väldigt missnöjd med informationsflödet, men när jag väl fick mailadress till en vettig människa på telia så löste det sig ganska bra. Längtar tills imorn då jag kan sätta igång med allt! ;)
Förresten, mitt ordernr var 700100180126, beställde 31/7 kl 00:05, står fortfarande "väntar på leverans" fast telefonen ligger här och vilar i min soffa! ;)
/Buffy
Min portering genomförde de så fort de kunde så har haft Telia sedan den 11:e, tur att man hade en olåst telefon så man kunde använda abonnemanget. Tänker kräva mycket kompensation för det.
SvaraRaderaNu borde det väl inte ta så lång tid innan man får ett sms om att telefonen ligger och väntar?
SvaraRaderaHär är din försändelse:
25 aug kl 18:21
Jönköping, Sorterad
Kom ihåg att ta med dig din SMS-avisering eller avi samt legitimation när du ska hämta ut din försändelse.
Vikt:
0,50 kg
Typ av försändelse:
Postpaket
Kvitterad av:
-
Tilläggstjänster:
Postförskott/efterkrav
SMS-avisering
Referens eller ordernr:
70010017882x-x
Historik:
Datum Meddelande
25 aug kl 18:21 Jönköping, Sorterad
25 aug kl 09:32 Posten, Elektronisk förhandsinformation mottagen
@husa550 det går att hämta ut packet utan att du fått din avi, det är bara visa upp kollid och ditt namn så brukar man få paketet, om man vet att den har kommit fram. Funkar alltid för mig, onödigt att sitta och vänta på att avin ska komma.
SvaraRaderaHehe min sambo jobbar på den icabutiken som den kommer till så jag har allt instruerat henne att hålla koll åt mig :-)
SvaraRaderaDå har man äntligen fått luren :-)
SvaraRaderaFick följande sköna sms kl 17.21:
SvaraRadera"Bästa kund, vi uppskattar ditt tålamod att vänta pådin iPhone 4 - 32GB. Orsaken till att leveransen dröjer är för att tillgången på 32 GB är mindre ?"
Kl 19.12 kom den klockrena fortsättningen:
"16GB. Så fort din beställning finns med i en planerad leverans skickar vi ett meddelande till dig. Hälsningar Telia"
Kan faktiskt tänka mig att finnas med i en oplanerad leverans också ;-)
Här sitter man med en jättefin ip4:a men inget microsim :(
SvaraRaderaDet ordernr som de skickade ut till mig har nu annullerats...(?!).
SvaraRaderaAningen oordning som vanligt hos T-företaget att inte informera sina kunder. Ett samtal med KT avslöjar att jag fått ett nytt ordernr och att telefonen har skickats... Mycket mer behöver nog inte hända innan Telia säkrar minst 5 platser i nästa upplaga av Guinnes rekordbok.
Dom verkar för övrigt ha missat att koppla namnet till det nya ordernumret, när jag söker på det nya ordrnumret hittas alltså ingen order med mitt förnamn (vilket fungerade med det gamla ordernumret).
Beställt 32GB den 30/7 via butik.
Gammalt ordernr: ~1739XX (tog 14 dagar för Telia att lägga in beställningen och skicka ut ett ordernummer (!!!!))
Nytt ordernr: ~1912XX
/Ante Ume